Wouter Cajot over 'De verdwenen piano's van Siberië' van Sophy Roberts

Non-fictie Radio 1

Halfweg de 19de eeuw ontstond er in Rusland een ware pianogekte. De grote schuldige was Franz Liszt. Iedereen die de Hongaar hoorde spelen werd gek. Iedereen die het zich kon permitteren wilde een vleugelpiano. Tot in de verste uithoeken van Siberië toe.

We zijn nu 200 jaar verder. Liszt is er niet meer. Zijn muziek nog wel. En die Russische piano’s, zouden die het overleefd hebben? Zouden ze er nog zijn? Wat doet een Siberische winter, nee, wat doen tweehonderd Siberische winters met zo’n delicaat instrument? En wat vertellen die vergeten vleugels ons over de geschiedenis van Rusland? Sophy Roberts vroeg het zich af, ze vertrok op expeditie en kwam terug met een fenomenaal boek: ‘De verdwenen piano’s van Siberië’. Boekhandelaar Wouter Cajot heeft het gelezen en zat zaterdag in het programma Interne Keuken op Radio 1.

Siberië

'De verdwenen piano's van Siberië' is het debuut van Sophy Roberts en de titel zegt precies waar het over gaat. Siberië doet denken aan koude, onhergzaamheid, aan strafkampen en 'aan niets te beleven'. Het boek begint met een kaart en zo'n boeken interesseren Cajot in het bijzonder. Het boek is een reisboek en Roberts beschrijft een hele reeks reizen die ze ondernomen heeft, allemaal in Siberië, op zoek naar piano's die in de loop van de 18de en 19de eeuw daar zijn terechtgekomen.

Belangrijk om te weten is dat Siberië gigantisch groot is: het neemt 1/11 van de totale landoppervlakte van de wereld in. In de tijd van de tsaren waren het permanente strafkampen: je kwam nooit meer terug. In het Sovjettijdperk waren er de goelags.

Het mooie aan het boek is dat je enerzijds de ruw- en bruutheid hebt en anderzijds die schoonheid van die muziek, vindt Cajot.

'Dat ding met die hamertjes'

Hoe komen die piano's in Siberië? 'Daarvoor moeten we teruggaan naar 1762, toen Catharina de Grote de eerste vrouwelijke tsaar van Rusland werd', vertelt Cajot. Ze vond dat Rusland een inhaalbeweiging moest maken en wou Rusland op de culturele kaart zetten. Ze had een fijne neus voor kunst en er werd vooral gekeken naar Frankrijk. De Russische adel begint dan trouwens ook Frans te spreken. Ze komen in aanraking met opera en raken gefascineerd door één welbepaald instrument: dat ding met die hamertjes, de voorloper van de piano. Catharina hield niet alleen van kunst maar ook van mannen...

Cajot looft het boek omdat het aantoont dat 'in de grootste miserie en paniek, tewijl de wereld in brand staat, er toch nog wordt nagedacht over schoonheid en mooie dingen creëren.' In het boek zoekt Roberts niet alleen de verhalen maar ook naar een échte piano voor een Mongoolse pianist.

Herbeluister Interne Keuken met Wouter Cajot op Radio 1 Select.

Boekentip in '20 om te lezen in de zomer van 21'

'De verdwenen piano's van Siberië' is ook één van de boeken op zomerlijst '20 om te lezen in de zomer van 21'. Neem deel aan de quiz en maak kans op een boekenbon die je kan inruilen voor 'De paino's van Siberië'' bij de lokale boekhandel.

Lees ook het verslag van pianiste Véronique Rubens over het boek op Klara.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief