Waarom muziek in de middeleeuwen en renaissance met stilte te maken had - 'De Stilte voor de muziek voor Bach'

Non-fictie Klara

Muziek uit de middeleeuwen en de renaissance wordt vaak geassocieerd met stilte en verstilling, met sereniteit en ingetogenheid. Hoe komt dat? Musicologe Liesbet Vereertbrugghen zoekt naar een verklaring in het nieuwe boek 'De Stilte voor de muziek voor Bach'.

Samen met co-auteurs musicologe Nicole Van Opstal en musicus Hendrik Vanden Abeele bespreekt Liesbet zestig sleutelwerken uit de middeleeuwen en renaissance. Zowel het eenstemmige gregoriaanse kerklied, het liefdeslied van de troubadour, het organum van Perotinus, het motet van De Machaut, de mis van Ockeghem, het madrigaal van Adriaen Willaert als het Franse chanson van Lassus drijven op die traagheid. We leren dat muziek altijd in relatie staat tot een wereldbeeld, tot een maatschappij, tot een intellectuele of spirituele overtuiging, tot een esthetische strekking. Muziek heeft altijd een functie, gewoon ‘bekoren’ is er ook een.

‘De stilte van de muziek voor Bach’ kan je vanaf eind augustus in de boekhandel terugvinden. Met wel honderddertig afbeeldingen van kunstwerken in volle kleur is het een lees-, luister- én kijkboek geworden. Daarbij werd een afspeellijst met bijhorende muziek van 5 uur 25 minuten toegevoegd die te beluisteren en te volgen is via het Spotify-account van Klara.

Alvast benieuwd naar 'De stilte van de muziek voor Bach'? Lees een voorproefje op klara.be

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief