'Zesdejaars scoren 92% op begrijpend lezen'- school in Borgerhout geeft goede voorbeeld

Leesbevordering Radio 2 Antwerpen

Kinderen in de basisschool lezen te weinig boeken in de klas en dat heeft nefaste gevolgen voor het begrijpend lezen. Dat schrijft De Standaard. Bij de Kleine Wereldburger in Borgerhout hebben ze vier jaar geleden bewust ingegrepen. "Alle kinderen lezen een kwartier per dag in een boek dat ze zelf kiezen. Nu scoren we 92% op de eindtest", zegt directrice Samira Azeroual op Radio 2 Antwerpen.

In bijna de helft van de basisscholen in Vlaanderen is er niet voldoende tijd om in de klas boeken te lezen. Daardoor halen veel kinderen het vereiste niveau van begrijpend lezen niet. Zo staat te lezen in een recent rapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. "Ook wij hebben vier jaar geleden vastgesteld dat het niet goed ging met het begrijpend lezen van onze leerlingen", zegt Samira Azeroual de directrice van De Kleine Wereldburger in Borgerhout. "Daarom hebben we ingegrepen en met succes. Onze zesdejaars scoren nu gemiddeld 92% op de Vlaamse paralleltesten voor begrijpend lezen. Daar zijn we zelf van geschrokken"

Lees op vrtnws.be hoe de school de leesbevordering aangepakt heeft

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief