Professor en wereldvermaard onderzoeker Bart De Strooper schrijft hoopvol boek over de strijd tegen Alzheimer

Non-fictie VRT NWS

Momenteel loopt op Eén ‘Restaurant misverstand’, een tv-reeks waarin mensen met dementie een rol in het restaurant krijgen.

Het actualiteitenmagazine De zevende dag nodigde Cris die in de reeks te zien is uit samen met professor Bart De Strooper, een wereldautoriteit in het Alzheimeronderzoek, niet alleen aan de KU Leuven maar ook in Londen aan het UK Dementia Research Institute. Van zijn hand verscheen ‘Tegen het vergeten. Hoe de strijd tegen Alzheimer winnen?’ Is een geneesmiddel tegen Alzheimer denkbaar?

Kom op tegen Dementie

Ook de moeder van De Strooper lijdt aan dementie. Hij is er zelf ook bang voor: 1 op 3 wordt er mee geconfronteerd. Er is zeker een erfelijke component maar het is ook niet zo zwart-wit. Er is nog heel veel onderzoek nodig. We kunnen de strijd tegen Alzheimer winnen en daarom heeft De Strooper dat boek geschreven.

De laatste 20 jaar is er enorm veel baanbrekend onderzoek gebeurd. ‘Als we dezelfde middelen hebben als voor het kankeronderzoek – 20 maal meer – of de middelen die vrijgemaakt zijn voor het onderzoek in het kader van corona, zouden we al een grote stap vooruit kunnen zetten. Alzheimer maakt meer slachtoffers dan kanker: 220.000 versus 73.000 kankergevallen in ons land. Tegen 2050 zouden dit er een half miljoen zijn. Een verdriedubbeling. ‘We zitten met geneesmiddelen’, vertelt De Strooper, ‘maar die moeten op de goede manier uitgetest worden. Vaak wordt een grote test uitgerold. Dementie wordt als symptoom geanalyseerd. Maar we moeten naar subtielere effecten kijken en moeten behandelen wanneer we nog niet over dementie spreken.'

Het afremmen is de uitdaging. Het veld moet meer geld vrijmaken voor dat klinisch onderzoek. ‘We moeten ook in discussie gaan met de patiënten: Hoeveel risico’s willen ze nemen? Dit is ook een taboe. Iemand met dementie kan niet meer beslissen en wil misschien geen risico nemen door medicatie.'

Misschien moet er naar het voorbeeld van Kom op tegen Kanker, ook jaarlijks een Kom op tegen Dementie komen, werpt Lisbeth Imbo op. Volgens De Strooper zou een campagne twee zaken kunnen doen: enerzijds focussen op de (mantel)zorg en respect in de maatschappij en anderzijds middelen voor het wetenschappelijk onderzoek vrijmaken.

Bekijk hieronder het interview in De zevende dag.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief