Neurologe Adinda De Pauw over boek 'Migraine alles wat je moet weten'

Non-Fictie De Madammen

Adinda De Pauw schreef samen Anneke Govaerts en Annick Verstappen het boek 'Migraine: Alles wat je moet weten'. Wat is nu precies migraine? Kan je het voorkomen? En als je het hebt, kan je ervan genezen? Neurologe Adinda De Pauw weet alles over migraine en vertelde erover bij 'De Madammen'.

Maar eerst horen we de getuigenis van Pixie. De dochter van MNM-presentatrice Ann Reymen is nog maar twaalf jaar, en toch gaat ze al twee jaar moedig om met de migraineaanvallen waarmee ze te kampen krijgt. Ze vertelt bij 'De Madammen' wat de impact van migraine is op haar nog jonge leven.

Intussen leeft Pixie al twee jaar met migraine, maar de eerste keer dat het haar overkwam was best eng. 'Toen ik het de eerste keer meemaakte, wist ik niet wat er gebeurde en was ik in paniek', vertelt Pixie. Intussen is ze jammer genoeg een ervaringsdeskundige geworden, die de symptomen tot in de kleinste details kan beschrijven. 'Als je iets koud eet, en je krijgt daardoor een koude rilling over je rug, wel dat gevoel is migraine, maar dan véél erger. Mijn migraineaanval begint altijd met een 'aura', wat betekent dat je dingen ziet die er niet zijn. Dat kunnen zwarte vlekken of bewegende muren zijn. Als ik naar de grond kijk, zie ik soms ook golven op de grond, alsof ik in het water sta.'

'Bij een aanval moet ik altijd naar huis, het is niet te doen anders'

'Na de aura begint de hoofdpijn. Dan moet ik meteen mijn mama bellen, zodat zij mij naar huis kan brengen. Op school of op een daguitstap heb ik altijd mijn medicatie bij, maar toch moet ik nog altijd naar huis. Het is gewoon niet te doen anders. Thuis moet ik in een donkere kamer gaan liggen met een zonnebril op. Het is te zeggen, liggen, ik zit rechtop in mijn bed, want ik voel me dan heel duizelig en misselijk. Je hebt ook heel de tijd het gevoel dat je moet overgeven. Na een paar uur gebeurt dat ook effectief, maar dan is de druk in je hoofd wel weg. Meestal heb ik zo'n twee uur aan een stuk hoofdpijn.'

En daarmee is het ergste misschien wel achter de rug, maar de aanval blijft nog enkele dagen nazinderen. 'De dagen na de migraineaanval moet ik nog altijd een zonnebril dragen tegen het zonlicht. Anders krijg ik weer hoofdpijn. Ik ben ook heel gevoelig aan geuren. Als mijn mama parfum spuit, dan krijg ik ook meteen weer hoofdpijn.'

Pixie heeft intussen ook de triggers ontdekt, die bij haar een aanval kunnen opwekken. 'Er zijn dagen waarop ik heel veel zin heb in chocolade en suiker, en dan weet ik dat ik een aanval ga krijgen. Ook van frisdrank krijg ik altijd een aanval. Ook stress kan ervoor zorgen dat ik migraine krijg. Als ik proefwerken heb op school, dan heb ik sowieso een aanval.' Gelukkig heeft ze ook manieren gevonden die haar helpen om te gaan met de hoofdpijn. 'Het helpt om rustig te blijven en te letten op je ademhaling. Vooral ademen via je buik helpt. Ook mediteren kan helpen.'

Beluister haar getuigenis hieronder:


Wat is migraine?

'Migraine is aangeboren en is een verhoogde waakzaamheid van de hersenen. Je hersenen schermen je eigenlijk onvoldoende af voor prikkels die van de buitenwereld komen, zoals stress en slaaptekort', legt neurologe De Pauw uit. 'Je hersenen reageren op die prikkels door het migrainesysteem te activeren, iets wat elke mens trouwens heeft. Maar bij iemand die migraine heeft, is dat migrainesysteem dus niet goed genoeg afgeschermd en is het actiever. Daardoor worden er 'chemische boodschappers' uitgestuurd tot aan de pijnvezels in je nekspieren. Daardoor krijg je dus héél veel hoofdpijn.'

'Migraine is iets waar je mee geboren wordt, maar het kan in principe eender wanneer in je leven ontstaan, ook op latere leeftijd. Het is allemaal in functie van hoeveel prikkels je krijgt. Of het kan zich voordoen door een hersentrauma, waardoor prikkels je migrainesysteem makkelijker kunnen bereiken.'

Wat zijn de triggers van migraine?

'Voor eender wie die hoofdpijn heeft, is stress een belangrijke factor. Hoe meer stress je hebt, hoe gemakkelijker ook andere prikkels mee doorstromen. Ook hormonen spelen een rol. Voor de puberteit hebben evenveel jongens als meisjes migraine, maar eens de puberteit voorbij hebben meer meisjes dan jongens er last van. Hormonen maken dat de muur rond het migrainesysteem op bepaalde momenten tijdens de menstruele cyclus minder dik is. Ook je slaap heeft een invloed. Kinderen, maar ook volwassenen die minder goed slapen, kunnen makkelijker migraine krijgen.'

'Wat ook een belangrijke factor is, is het drinken van water. Dat is voor iedereen belangrijk. Kijk zelf maar eens na, als je 's middags hoofdpijn voelt opkomen, dan heeft het vaak te maken met het feit dat je te weinig water hebt gedronken. Als je weet dat 50 procent van de energie van onze hersenen uit water komt, dan is het zeker belangrijk voor iemand met migraine, waarbij het migrainesysteem actiever is dan normaal.'

Wat zijn belangrijke signalen om migraine te herkennen bij kinderen?

'De eerste voorwaarde om aan migraine te voldoen is dat het terugkerend moet zijn. Bij jongens komt migraine voor vanaf 4 jaar, bij meisjes vanaf 6 jaar. Daarvoor hoor je kinderen niet echt klagen over hoofdpijn. Maar bij jongere kinderen kan je wel andere terugkerende symptomen vaststellen, zoals terugkerende buikpijn, wat het begin of een eerste signaal van migraine kan zijn. Dat noemen we abdominale migraine. Dus als ouder moet je goed letten op symptomen die steeds terugkomen. Ook als je merkt dat de hoofdpijn een impact heeft op het dagelijkse leven, en hen belet om bijvoorbeeld hobby's te doen, dan moet er ook een belletje gaan rinkelen.'

Meer weten? Adinda De Pauw schreef dus samen Anneke Govaerts en Annick Verstappen het boek 'Migraine: Alles wat je moet weten'.

Herbekijk het interview met Adinda De Pauw hieronder:

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief