Marjan Gerarts over haar doe-boek 'Het grote boek van mij' - over emoties bij kinderen

Kinderboek Start Je Dag

De zomervakantie was bijzonder door corona, de start van het schooljaar ook door corona. Iedereen mag naar school, maar er zijn een pak maatregelen zoals het dragen van mondmaskers, niet samen in de refter enzovoort. 'Het grote boek van mij' gaat over emoties van kinderen. Die emoties zijn er zeker in het begin van een schooljaar en nu misschien zelfs extra in deze coronatijden. 'Het boek is niet specifiek geschreven voor corona, maar komt nu wel goed van pas', zegt de auteur en kinderpsychologe Marjan Gerarts.

'Het grote boek van mij’ is geschreven om kinderen dingen te doen ervaren en te laten luisteren naar hun buikgevoel en terug in contact te brengen met zichzelf', zegt Marjan. 'Met allerlei tips en opdrachten wil ik hen helpen ontdekken wat hun intuïtie hen zegt en hen helpen daarop te vertrouwen, in plaats van het pad te volgen dat voor hen wordt uitgestippeld.'

Het is een boek boordevol tips en opdrachten om jezelf beter te leren kennen. Want hoe beter je jezelf kent, hoe beter je aan andere mensen kan uiten wat je nodig hebt en dat helpt je verder in het leven. En je leert veel sneller als je dingen gedaan hebt, dan wanneer je erover leest, daarom de vele opdrachten in het boek.

Een concreet voorbeeld van een oefening is 'de levende spiegel'. Je vraagt iemand anders om voor je te gaan staan, maar je doet eigenlijk niets, maar elke kleine beweging die je maakt, bijv. met je ogen knipperen, aan je rok prullen, doet de ander na en dan zie je hoe jij je beweegt en gedraagt in die ander. Een andere oefening is 'een handleiding bij jezelf schrijven', die is handig bij de start van het schooljaar. Elk kind ervaart de start van het schooljaar anders. Wat heb jij nodig om je goed te voelen en te kunnen functioneren?

'Het grote boek van mij' is een boek dat geschreven is voor de kinderen, maar er is altijd een link naar de volwassene om zo een band te krijgen tussen ouder en kind.

Kinderen die op dit moment in moeilijke thuissituaties zitten, daarvoor was de lockdown echt heel erg. Maar hoogsensitieve kinderen of kinderen die nood hebben aan structuur, die vonden de lockdown dan wel ok, want ze hadden die ochtendrush bijvoorbeeld niet. Dus je moet het van kind tot kind bekijken, vertelt Marjan verder nog.

Herbeluister het volledige interview hieronder.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief