Jonathan Hendrickx, auteur van 'Media en journalistiek in Vlaanderen', over het transformatieplan van de VRT

Non-fictie VRT NWS

Multimediaal. Het is een woord dat VRT-topman Frederik Delaplace verschillende keren gebruikte, toen hij het transformatieplan aankondigde. Logisch, vindt media-onderzoeker Jonathan Hendrickx. 'De digitale omslag is broodnodig voor eender welk mediabedrijf om te blijven overleven.'

'Broodnodig om te overleven'

'De VRT moet als openbare omroep nog veel meer inzetten op aanwezigheid op méér platformen dan nu het geval is', zegt Jonathan Hendrickx. Hij is onderzoeker bij Imec en de Vrije Universiteit Brussel, schreef het boek 'Media en journalistiek in Vlaanderen' en laat zijn licht schijnen over het transformatieplan van de VRT, waarbij een 200-tal jobs sneuvelen. Er zullen ook 30 nieuwe jobs komen, voor digitale profielen. Een goede zaak, volgens Hendrickx. 'Die digitale omslag is broodnodig voor eender welk mediabedrijf om vandaag te blijven overleven.' Want volgens Hendrickx zal lineaire televisie op termijn verdwijnen.

Jongeren bereiken

Eén van de grootste uitdagingen voor de VRT, en bij uitbreiding ook andere Europese openbare omroepen, is jongeren bereiken. Dat bevestigt ook de Digimeter, een jaarlijks media-onderzoek bij 3.000 Vlamingen. Van de 16 tot 24-jarigen kijkt minder dan een op de vijf nog dagelijks live-tv. 'En dat lijkt mij reddeloos verloren', voegt Hendrickx eraan toe. 'De toekomst ligt echt bij digitale platformen', zegt Hendrickx in Laat.

Bekijk Jonathan Hendrickx over het VRT-transformatieplan in Laat op vrtnws.be.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief