Jens Meijen maakte een soundscape in de sfeer van Van Ostaijens poëzie
'We hebben het over één of andere revolutionaire, jonge schrijver uit de jaren 20 van de 20ste eeuw,' zei presentator Bent Van Looy afgelopen vrijdag tijdens de live-uitzending van Culture Club in het Letterenhuis. 'Maar ik vraag me af hoe een andere jonge schrijver, Jens Meijen – vandaag levend en wel aan mijn sofa - kijkt naar Paul van Ostaijen en zijn werk.' Meijen debuteerde in 2019 met de dichtbundel 'Xenomorf' en ontving er meteen de C. Buddinghprijs voor.
'Jens, ook aan jou werd gevraagd om aan de slag te gaan met teksten van Van Ostaijen. Hoe ging dat precies? 'Ik moest een tekst schrijven voor een reizende expo die over heel het land te bezichtigen zal zijn,' antwoordde Meijen. 'We moesten aan de slag gaan met de teksten van Paul van Ostaijen als jongere, dus een tekst die min of meer bedoeld was om jongeren aan te spreken.'
De reizende installatie Boem Paukeslag van het Letterenhuis in Antwerpen wil jongeren aansporen om na te denken over thema’s uit de dichtbundel die vandaag nog steeds relevant zijn, zoals stedelijkheid, oorlog, beeldvorming, taal en kunst. Naast Jens Meijen werd ook gevraagd aan Shamisa Debroey, Younes van den Broeck, Maja Ajmia Yde Zellama en Lisette Ma Neza om Van Ostaijens werk te herinterpreteren in een hedendaagse context. 'Mijn collega’s hebben beeldend werk gemaakt, ik heb een soundscape gemaakt met geluiden uit de straat,' aldus Meijen.
Meijen is ook bezig aan een debuutroman, 'Lichtjaren'. Waar die over gaat? 'Twee jonge dertigers zitten in een alternatieve toekomst waarin de aarde opgewarmd is en ze krijgen een heremietkreeft met de post. De post werkt nog, maar die is overgenomen door Amazon. Het is een dystopische wereld, maar één waar wel nog hoop in zit.'