Francesca Mantovani – Editions Gallimard

Bent Van Looy las 'Anomalie' en interviewt de auteur Hervé Tellier, winnaar van de Prix Goncourt 2020

Fictie Radio 1

De Franse auteur Hervé Tellier, winnaar van de Prix Goncourt 2020, was in Antwerpen voor de voorstelling van de Nederlandse vertaling van zijn prijswinnende boek ‘Anomalie'. Bent Van Looy sprak hem.

'Pageturner van jewelste!'

'Een caleidoscopische pageturner van jewelste. Propvol verwijzingen naar wetenschap, filosofie en popcultuur. Stel je deze situatie voor: Een vliegtuig gaat landen in New York maar wordt door de verkeerstoren gevraagd nog even in de lucht te blijven cirkelen want hetzelfde vliegtuig met hetzelfde vluchtnummer en dezelfde passagierslijst is anderhalve maand eerder al eens in New York geland. Hoe kan dat? En wat zijn de gevolgen en de gevaren? En wat met de passagiers? Er zijn er nu twee versies van. Klinkt als een serie! De rechten waren al verkocht voor Tellier de Goncourt won. Je kan wachten op 'Anomalie, de serie, maar als ik jou was, zou ik toch eerst het boek lezen', raadt Van Looy aan in Culture Club.

Verhaallijnen die elkaar kruisen

Van Looy ontmoette de auteur en wilde wel eens weten waar het idee voor zo'n geraffineerde roman vandaan kwam. 'Een man die zichzelf thuis tegenkomt', dat was het uitgangspunt. 'Hoe zou hij reageren mocht hij meerdere personages van zichzelf tegenkomen?'. Dan krijg je een heel spectrum aan reacties. De man in het begin van het boek is een seriemoordenaar, een psychopaat die zichzelf elimineert en het hele verhaal in gang trekt. Er zitten heel wat referenties in het boek die verwijzen naar series en films, maar zelfs de constructie deed Van Looy denken aan de film van Robert Altman waarin heel wat verhaallijnen door elkaar lopen: 'Short Cuts'.

Tellier beaamt dit. Ook soortgelijke films als 'Pulpfiction' en 'Magnolia' inspireerden hem. Maar hij zocht naar een literaire vorm. Hij wilde een pageturner die je in zes uur kan uitlezen. 'Een hoofdstuk is niet hetzelfde als een aflevering. Het fijne aan schrijven is dat je je stijl kan aanpassen aan je personages.' In het hoofdstuk over de seriemoordenaar schrijft hij bijvoorbeeld in de trant van de misdaadroman.

Franse humor

Tellier verdiende zijn sporen bij die typische satirische humoristische Franse bladen zoals 'Le Canard enchaïné' en 'Charlie Hebdo'. Van Looy las die tijdschriften niet echt toen hij nog in Parijs woonde en vroeg Tellier hoe die Franse humor eigenlijk in elkaar steekt. 'Men is pas echt Fransman als je deze humor snapt', antwoordt hij. 'Wij Fransen houden wel van een streepje extreme vulgariteit op zijn tijd'.

Oulipo

Tellier is lid van de Oulipo-groep: een bende schrijvers die, door zichzelf vormelijk beperkingen op te leggen, de grenzen van wat er mogelijk is binnen de literatuur wijd wil opengooien. 'Ou' in de naam verwijst naar 'ouvrir'. Tellier legt uit hoe hij deze experimentele schrijfvorm toepaste in 'Anomalie'.

Herbeluister Hervé Tellier over 'Anomalie' in Culture Club op Radio 1 Select.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief