Chris Ceustermans is de biograaf van de in vergetelheid geraakte Vlaamse schrijver Emmanuel de Bom

Biografie Klara

De Vlaamse schrijver Emmanuel de Bom (1868-1953) is een man die niet direct een belletje doet rinkelen ondanks het feit dat hij wel een stempel heeft gedrukt op de Vlaamse literatuur en cultuur, vertelt biograaf Ceustermans in Pompidou. Ceustermans is de auteur van 'Emmanuel de Bom. De man die van mensen hield', verschenen bij Vrijdag.

De man die van mensen hield

Al van jonsaf was De Bom heel bevlogen, selfmade, bezig met literatuur en cultuur. Hij was de oprichter van baanbrekende tijdschriften zoals 'Van Nu en Straks', de eerste ontzuilde tijdschrijften in Vlaanderen. De Bom, liberaal en vrijzinnig, was een pleitbezorger voor nieuwe modernistische literatuur in Vlaanderen: hij schreef er boeken over en begeleidde jonge stemmen zoals Stijn Streuvels en Karel van de Woestijne.

Hij was een onbesuisd activist die in de cel vloog omdat hij perse het woord 'vier' in het Nederlands wilde uitspreken tijdens een oefening van de burgerwacht in Antwerpen, waarvan hij afkomstig was. Hij was één van de eerste moderne bibliothecarissen die een soort van multimedia-bibliotheek creëerde avant la lettre. Hij was uitgever van boeken zoals 'De Witte' van Ernest Claes. Hij was ook een heel tragische figuur met ongelukkige liefdes. Hij was onbesuisd in de woelige tijden van de twee wereldoorlogen die hij heeft meegemaakt.

Heraut van de moderniteit in Vlaanderen

Maar in de eerste plaats was hij een schrijver: 'Wrakken' is zijn debuut, geboekstaafd als de eerste psychologische stadsroman in de Vlaamse literatuur en volgens Ceustermans ook nu nog leesbaar. Hij weet het fin-de-sciècle gevoel in Vlaanderen op een heel authentieke manier te vatten, zoals Hendrik Ibsen ook deed. Tussen 'Wrakken' en zijn volgende roman 'Het land van Hambeloke' ligt bijna vijftig jaar. Tussentijds heeft hij honderden kranten- en tijdschrifartikelen gepubliceerd, onder meer als correspondent voor de NRC.

Hij was vanuit zijn bevlogenheid met zoveel andere zaken bezig dat zijn schrijven er bij inschoot. Daarom ook dat de biografie de titel kreeg 'De man die van mensen hield'. 'Hij was iemand die veel problemen kende, maar waar hij heel goed in was, was zijn oog voor talenten herkennen vanuit zijn passie voor cultuur. Hij was een heraut van de moderniteit in Vlaanderen', vat Ceustermans de man samen.

Hij stond onder de invloed van het culturele landschap van Antwerpen in die tijd, met de opkomst van het flamingantisme, de invloed van internationale auteurs, de worsteling met de sociale vraagstukken. Dat alles probeerde hij in de Vlaamse literatuur te pompen. In Pompidou komen ook zijn bewogen liefdesleven (tbc en godsdienstwaanzin spelen een hoofdrol!), zijn gematigd activisme en innige vriendschappen met andere schrijvers aan bod.

Herbeluister het integrale gesprek met Chris Ceustermans in Pompidou op Klara Select.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief