Herman Brusselmans in De Ideale Wereld: 'Mijn laatste boek is bijna niet gerecenseerd'

Kortverhaal Canvas

In De Ideale Wereld vertelt Herman Brusselmans dat zijn nieuwste boek, een verhalenbundel met de titel 'Problemen die er geen zijn' nauwelijks recensies heeft gekregen. Hij hoopte dat de De Ideale Wereld n.a.v. zijn bezoek aan het programma de cover van het boek in beeld zou brengen en ze het zouden hebben over zijn nieuwste boek (en niet over het feit dat hij op plaats 25 in de top van de rijkste entertainers van het land staat).

Twee boeken per jaar à rato van twee pagina's per dag

Ondertussen is Brusselmans bezig aan zijn 86ste roman. Hij schrijft er gemiddeld twee per jaar à rato van twee pagina's per dag. Brusselmans heeft nooit een subsidie aangevraagd vertelt hij bij het nieuws dat Literatuur Vlaanderen in 2021 een recordaantal werkbeurzen aan auteurs heeft uitgedeeld: 1,4 miljoen euro verspreid onder ongeveer 140 auteurs of 9600 euro per auteur. Hij vraagt zelf geen beurs aan omdat hij enerzijds teveel verdient om in aanmerking te komen en anderzijds uit principe: 'Als je een boek of column schrijft, die niemand wil of een boek schrijft dat niet verkoopt, dan is dat je eigen probleem. Als een bakker slecht brood maakt, gaat hij failliet en wordt hij ook niet gesubsidieerd. Ik lever een product, een boek, en als de mensen het willen, des te beter. Willen ze het niet, jammer. Maar om al die lamzakken 9000 euro te geven om één of andere kutdichtbundel van 22 bladzijden te schrijven waar ze negen jaar over doen, dan begrijp ik dat niet. Dat geld moeten ze naar Oekraïne sturen' is de mening van Brusselmans. 'Welkom bij het nieuwe programma 'Herman maakt nieuwe vrienden. Vandaag: de literatuur', grapt presentator Jan Jaap van der Wal.

Wordt verwacht

Of hij een relatie met een andere auteur zou zien zitten, wil Van der Wal ook nog weten. Meteen verklapt Brusselmans dat zijn vriendin bezig is aan een roman die over een twee- à drietal jaren als een bom zal inslaan in de Vlaamse literatuur. 'En dan kan ik zeggen: ik ben samen met een andere schrijver'.

Bekijk hieronder het fragment met Herman Brusselmans over 'zijn nieuwste boek'.

De integrale uitzending van deze aflevering van De Ideale Wereld kan herbekeken worden op VRT NU.

'Problemen die er geen zijn'

Het boek van Herman Brusselmans waarover het in De Ideale Wereld niet ging is de verhalenbundel 'Problemen die er geen zijn'. Zestien verhalen waarin de hoofdpersonages met fysieke en/of psychische troebelen kampen en willen ontsnappen uit hun wereld waarin ze zich niet thuisvoelen.