Erik Van Grieken

'Ga als lobbyist om zoek naar de kracht van verhalen om de bedrijfswereld met de politiek te verbinden' - Karel Joos

Non-fictie Radio 1

Karel Joos is een consultant. Dat zijn mensen die bedrijfsleiders leren hoe ze moeten lobbyen of de besluitvorming kunnen beïnvloeden. Hij schreef er een boek over: ‘Boeie! Met verhalen binnenkomen bij beleidsmakers.’ Daarin vertrekt hij van de stelling dat bedrijven niet graag gezien zijn en dat je daar als ondernemer maar beter rekening mee kan houden als je iets wil gedaan krijgen van de politiek.

'Een beleidsmaker speelt het spel van de legitimiteit en macht verwerven en de bedrijfleider speelt het spel van de winst, van het blijven bestaan en groei. Dat zijn fundamenteel verschillende spelvormen', vertelt Karel in Interne Keuken op Radio 1.

Politici zijn volgens Karel maar in drie dingen geïnteresseerd: Wat gaat dat kosten? Is het goed voor de werkgelegenheid? En wat gaan mijn kiezers daarvan denken? Daar moet je als lobbyist mee aan de slag.'Ga als lobbyist om zoek naar de kracht van verhalen om de bedrijfswereld met de politiek te verbinden', is het devies van Karel Joos.

Herbeluister het gesprek op Radio 1 Select.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief