Filosofe Marlies De Munk schrijft essay over kijken naar fotografie, kunst en misschien wel naar de wereld

Essay Klara

In Pompidou praat Nicky Aerts met filosofe Marlies De Munck.

Een foto van Karl Brabants zette De Munck aan het denken over fotografie. Haar kijkervaring schreef ze neer in het essay 'Ik zie bergen weer als bergen'.

Marlies De Munck (1979) promoveerde aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte in Leuven met een proefschrift over het concept van muzikale betekenis. Nu doceert ze muziekfilosofie aan het Departement Wijsbegeerte van de Universiteit Antwerpen en aan het Koninklijk Conservatorium in Gent.

In 2017 bracht ze met het essay 'Waarom Chopin de regen niet wilde horen' een duidelijk overzicht van de meest prangende debatten in de muziekfilosofie. Haar tweede essay 'De vlucht van de nachtegaal' is een emancipatorische tekst voor haar studenten aan het conservatorium die lijden aan faalangst en stress.

En nu is er 'Ik zie bergen weer als bergen' over kijken naar fotografie. Tijdens de uitzending van Pompidou wisselt ze hierover van gedachten met fotograaf Léonard Pongo die nu nieuw werk toont in The Agprognostic Temple op de Tour & Taxis-site in Brussel.

Herbeluister hieronder Pompidou met De Munck en Pongo.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief