Rob Stevens/ KU Leuven

Filip Raes, gedragstherapeut en professor psychologie, schreef een boek over piekeren en hoe ermee om te gaan

Non-fictie VRT NWS

In 'Weg van het piekeren. Actie als remedie' geeft Filip Raes tips aan piekeraars. Een ervan is 'actie ondernemen'.

Piekeren kan je volgens Raes eenvoudig definiëren. Het is het eindeloos herkauwen van steeds dezelfde negatieve gedachten: "Wat als ik dit of dat doe? Had ik niet beter zus of zo gedaan? Wat gaat persoon x of y over mij denken?"

Piekergedachten lijken altijd vanzelf te komen, het is een automatisme. Je kan ze ook moeilijk stoppen, zelfs als je dat zou willen. Dat is jammer, want piekeren brengt je geen stap dichter bij een oplossing. Het zorgt er enkel voor dat je eindeloos in rondjes blijft draaien, als een hamster in een wieltje.

Als je zelf een piekeraar bent, dan hoef je echter niet te wanhopen. Piekeren is dan wel deels aangeboren, toch is er veel dat je zelf kan doen. Je kan beter met dat piekeren leren omgaan. Raes heeft daarvoor concrete, wetenschappelijk onderbouwde tips. Handig als je een 'geboren piekeraar' bent, maar ook als je maar af en toe verstrikt raakt in piekergedachten.

Lees het volledig artikel met de tips op vrtnws.be.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief