'De wereldeconomie loopt vast in gigantisme' - Geert Noels in De Afspraak n.a.v. geblokkeerd Suez-kanaal

Non-fictie VRT NWS

Is de blokkade van het Suezkanaal, veroorzaakt door het 400 meter lang vastgelopen containerschip Ever Green, de prijs die betaald wordt door het 'gigantisme' waar econoom Geert Noels het over heeft in zijn gelijknamig boek? Zo wordt het alvast in het Financieel Dagblad in Nederland geciteerd: 'De wereldeconomie loopt vast in gigantisme'. Het vastgelopen schip is het 'gedroomde' voorbeeld uit de realiteit waarover Noels schrijft in 'Gigantisme'.

Tipping points in de logistieke keten

De Afspraak nodigde Geert Noels uit in de studio. 'Die heel grote vrachtschepen vereisen een heel grote infrastructuur met grotere havens. Ze creëren de druk om steeds nog groter te gaan en lopen hier letterlijk tegen de wal. Dan is de optie: ofwel ga je dat kanaal verbreden en krijg je een kettingreactie in heel die keten ofwel begin je na te denken of je niet aan de limiet aan het komen bent. Zo stellen verzekeraars de vraag of ze dergelijke grote schepen nog willen verzekeren omdat de claims die hiervoor kunnen ingediend worden, heel pijnlijk zijn', vertelt Noles. De schade is moeilijk in te schatten en hangt of van de goederen die in hun transport gehinderd zijn zoals onderdelen voor de auto- of medicijnproductie. 'Dat is in feite niet te becijferen. We zien dat dit ook in het vliegverkeer is gebeurd met de Airbus A380 die op haar limiet is gebotst en geen succes is. De volgende stap moet misschien niet zijn: nog grotere schepen, maar een andere manier van logistiek', gaat Noels verder. De brexit, de pandemie en dit incident wijzen erop hoe fragiel deze keten is.

Schaalvergroting heeft voordelen, het maakt het goedkoper, maar bedrijven zijn nu heel hard aan het nadenken over hoe ze hun logistiek moeten veranderen. 'Het just-in-time principe waarbij heel kleine voorraden of buffers worden aangelegd en gerekend wordt op een vloeiend systeem dat nooit blokkeert, zal waarschijnlijk sneuvelen', voorspelt Noels. Aan de andere kant is er de consument en de vraag of die bereid is meer te betalen.

'Hoe kan je dit terugdraaien?', vraagt Bart Schols. 'Je zou kunnen zeggen: dat is pech voor wie gerekend heeft op almaar groter. Je krijgt op een zeker moment tipping points waarop een bepaalde evolutie stopt. Toestanden zoals de blokkade zullen misschien helpen het infarct te voorkomen', is de mening van Noels.

'Gigantisme' binnenkort ook in de Chinese rekken

Het boek 'Gigantisme' krijgt een nieuwe uitgave met op de cover een foto van het vastgelopen containerschip en het komt trouwens ook uit in een Chinese en het Engelse vertaling. Noels is benieuwd of bepaalde passages uit zijn boek in de Chinese versie niet gecanceld zullen worden. 'Een grote markt wel daar', sluit Bart Schols zinspelend af.

Bekijk hieronder Geert Noels in De Afspraak.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief