Herbeluister: De Liefhebber opent de 9de jaargang met Charlotte Van den Broeck

Poëzie De Liefhebber

Katelijne Boon duikt op 4 september in de platenkast van de veel gelauwerde schrijfster-dichter Charlotte Van den Broeck. Na de bekroonde dichtbundels 'Kameleon' en 'Nachtroer', debuteerde ze als prozaschrijfster met 'Waagstukken', dertien persoonlijk gekleurde essays over tragische architecten die zelfmoord plegen op, in of omwille van hun schepping. En nu is het uitkijken naar haar derde dichtbundel 'Aarduitwrijvingen', die op 14 september verschijnt bij De Arbeiderspers.

Charlotte Van den Broeck werd in 1991 geboren in Turnhout. Ze behaalde behaalde een Master Engelse en Duitse Letterkunde aan de Universiteit Gent en een Master Drama (Woordkunst) aan het Koninklijk Conservatorium, Antwerpen.

Na publicaties van haar gedichten in Het Liegend Konijn en De Revisor, debuteerde ze in 2015, op haar 23ste, met 'Kameleon', waarvoor ze de Herman de Coninck Debuutprijs kreeg. Op het podium zoekt ze naar een performatieve benadering van poëzie, waarin de ‘zegbaarheid’ en lichamelijkheid centraal staat. Ze gaf optredens op verschillende podia en festivals o.m. Saint Amour, Poesiefestival Berlin, Woordfees Stellenbosch en Ledbury Poetry Festival.

In 2016 opende ze met Arnon Grunberg, als jongste gastlandspreker ooit, de Frankfurter Buchmesse. Voor haar tweede dichtbundel, 'Nachtroer' (2017), werd ze genomineerd voor de 24ste, en laatste, VSB Poëzieprijs en kreeg ze in 2019 de driejaarlijkse Paul Snoekprijs voor de beste Nederlandstalige bundel kreeg. Haar poëzie werd vertaald naar het Duits, Frans, Engels, Spaans, Afrikaans en Servisch.

Haar prozadebuut 'Waagstukken' bevat dertien persoonlijk gekleurde teksten over tragische architecten die zelfmoord plegen op, in of omwille van hun schepping. Hiervoor kreeg ze de Confituur Boekhandelprijs en de Dr. Wijnaendts Franckenprijs en werd ze ook genomineerd voor de Jan Hanlo Essayprijs. De jury sprak van 'een verhandeling over de kunst, die niet zelden ook de kunst van het falen is'.

Charlotte Van den Broeck schrijft op freelance basis voor De Standaard der Letteren en doceert Literaire Analyse en Essayistiek aan het Koninklijk Conservatorium, Antwerpen.

De schoonheid in muziek

Naast haar grote taalgevoeligheid, heeft ze ook veel met de schoonheid in de muziek. Ze studeerde als meisje jarenlang klassieke gitaar aan de muziekacademie.

'Ik herinner me mijn eerste schoonheidservaring, toen ik op mijn achtste klassieke gitaar ging spelen. De leraar kon geweldig vertellen. Op mijn tiende wist ik alles over de renaissance waarover hij vertelde aan de hand van een prachtige, met rozetten versierde gitaar.' Toch stopte Charlotte radicaal met gitaarspelen. 'Op een bepaald moment moest ik mijn eindexamen doen. De leraar had een stuk voor mij gekozen: Un dia de Noviembre van Leo Brouwer, een Cubaanse componist met een Nederlandse naam. Daar heb ik voor het eerst melancholie ervaren. Het stuk dat ik moest spelen, is een vrolijk deuntje, maar je krijgt wel het gevoel dat het aan het regenen is. Ik heb uren en uren op mijn kamer op dat stuk zitten oefenen. Maar ik kon dat gevoel niet vertalen. Door die frustratie ben ik gestopt met spelen. Ik heb de gitaar in een zak gestoken en die is daar nooit meer uitgekomen.'

Herbeluister De Liefhebber met Charlotte Van de Broeck op klara.be

Herbekijk ook: Touché met Charlotte Van de Broeck op VRT NU

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief