Herbeluister De Liefhebber met internationaal geprezen illustrator Klaas Verplancke

Illustratie De Liefhebber

Meer dan 150 geïllustreerde boeken in meer dan 60 talen, maker van authentieke en eigenzinnige ontwerpen en boeken. De meermaals bekroonde Klaas Verplancke een van de bekendste Vlaamse illustratoren, met internationale faam. New York kent hem van zijn affiches voor social distancing, The New York Times prees zijn boek ‘The King’s Golden Beard'. Op 25 september deelde hij met Katelijne Boon zijn muzikale liefdes en verhalen.

Klaas Verplancke (°1964) is een internationaal gerenommeerd auteur en illustrator. Hij werd geboren in een kunstenaarsfamilie en studeerde publicitaire grafiek en fotografie aan het Sint-Lucas Instituut te Gent.
Sinds zijn jeugdboek 'Jot' (2000), schrijft hij zelf teksten bij zijn illustraties. Hij illustreerde en publiceerde de voorbije 30 jaar meer dan 150 boeken die intussen in meer dan 60 vertalingen werden uitgegeven. Zijn werk wordt ook gepubliceerd door diverse binnen- en buitenlandse klanten zoals The New Yorker, The New York Times, MoMA The Museum of Modern Art, Marc O’Polo, Pentgram Design, The New Republic, The Green European Journal, De Standaard, Knack, Humo en MO* magazine. Hij is ook Masters docent aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Zijn kwaliteiten als eigenzinnig en authentiek beeldontwerper en auteur resulteerden in een uitgebreide reeks nationale en internationale bekroningen en uitnodigingen wereldwijd als jurylid, docent, lector, recensent en curator.

Humor en poëtische verbeelding

Verplancke's tekeningen en schilderijen mogen dan al sterk van elkaar verschillen qua uitvoering, allemaal vertonen ze de kwaliteiten die hem kenmerken als illustrator: een gevoel voor humor dat kan variëren van mild tot sardonisch, een poëtische verbeelding, een voorliefde voor het illustreren van het onmogelijk mogelijke en een zijdelingse, surrealistische kijk op de werkelijkheid.
Zijn boeken gaan vaak over brede, universele thema's waarin mensen zich kunnen herkennen. Verplancke beschouwt het als zijn verantwoordelijkheid om met zijn creativiteit 'tools' aan te reiken.

'Een prentenboek is dan perfect om een bepaald maatschappelijk of sociaal gegeven op een vereenvoudigde manier uit te beelden.’ 'De kinderen van vandaag zijn de volwassenen van morgen en het is onze taak als volwassenen van vandaag om het leerproces van kinderen te voeden. Ook via literatuur.'

Na 'Jot', verschenen 'Nopjes en Reus', 'Appelmoes', en 'De Appel van Magritte', dat er kwam in opdracht van het MoMa, Museum of Modern Art in New York. Bekend zijn ook zijn ondeugende illustraties bij 'Confidenties aan een Ezelsoor' i.s.m. auteur Frank Adam.
Zijn werk viel al geregeld in de prijzen, ook internationaal. Zo kreeg hij voor 'Jot' en 'Ozewiezewoze' de prestigieuze Bologna Ragazzi Award (2001). Verder sleepte hij onder meer Boekenwelpen, een Boekenpauw, een Vlag en Wimpel en de Grote Prijs van de Illustrale in de wacht. Hij werd verschillende keren genomineerd voor de Astrid Lindgren Memorial Award en behaalde een finaleplaats bij de Hans Christian Andersen Award for Illustration voor zijn gehele oeuvre.

Klaas Verplancke is ondertussen bij elke New Yorker bekend sinds zijn illustratie voor social distancing op maar liefst 18.000 digitale reclameborden verscheen, de gigantische billboards op het legendarische Times Square inbegrepen. Zijn nieuwste boek ‘The King’s Golden Beard’ kwam eerst uit in de V.S. en werd warm aanbevolen door The New York Times. Volgend jaar zou het in het Nederlands verschijnen.

Herbeluister De Liefhebber met Klaas Verplancke op Klara.be.

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief