De eerste recensies over 'Naar het paradijs', de nieuwe roman van de bestsellerauteur Hanya Yanagihara

Fictie Klara

De Amerikaanse schrijfster Hanya Yanagihara leverde met 'Een klein leven' één van de meest besproken boeken van de voorbije jaren, maar ook één van de pijnlijkste om te lezen. Je hebt het ervoor of je walgt ervan. Nu heeft ze haar derde roman uit: 'Naar het paradijs'. Een even uitgesproken boek? Het woord is aan Christophe Vekeman ...

'Weinig romans zijn er de afgelopen jaren in geslaagd om zo tegenstrijdige lezersreacties op te roepen als het in 2015 verschenen 'A Little Life' van de Amerikaanse, deels in Hawaii, deels in Texas opgegroeide Hanya Yanagihara: waar heel wat mensen groot genot wisten te puren uit deze eindeloze opeenstapeling van horribiliteiten en doffe ellende, daar keerden mensen die in literair opzicht meer geporteerd waren voor het wat subtielere werk zich gaande hun lectuur vaak vol walg af van wat zij definieerden als ‘emoporno’.

Helaas heb ik voor beide groepen geen goed nieuws te brengen. In 'Naar het paradijs', immers, haar nieuwe, derde roman, lijkt Yanagihara amper op de traanklieren van haar lezers te mikken, zodat mensen die zich handenwrijvend opmaken voor opnieuw een periode waarin zij tijdens en na hun lectuur ‘volledig van de plank’ zullen zijn, een riant gevoel van honger en teleurstelling te wachten staat.

De andere groep dan weer zal, mocht zij bereid zijn deze schrijfster nog een kans te geven (tenslotte viel haar eerste roman, 'Notities uit de jungle', eertijds heel goed mee), eens te meer weinig plezier beleven aan een boek dat een hoop ambieert en lijkt te beloven, maar inhoudelijk bijzonder schraal is en op compositorisch vlak schijnt te zijn gestoeld op de bereidheid van de lezer om zaken die hem nooit helemaal duidelijk worden te interpreteren als diepzinnig of op zijn minst suggestief.

Het grootste probleem aan deze bijna 700 pagina’s tellende roman is dat hij uit drie verschillende romans bestaat, die weliswaar – net zoals dat dikwijls het geval is in de betere verhalenbundel – een en ander met elkaar te maken hebben.

Lees verder op klara.be.

Boekhandelaar Maartje Swillen over de nieuwe roman van Yanagihara: 'Sterk verhaal maar geen verfijnde literatuur'

De langverwachte nieuwe roman van de Amerikaanse auteur Hanya Yanagihara ligt dus vanaf vandaag in de boekhandel. Yanagihara is vooral bekend van 'Een klein leven', een wereldwijde bestseller in 2015. Na zeven jaar stilte is ze terug met de roman 'Naar het paradijs'. Maartje Swillen, boekhandelaar in Leuven, heeft het nieuwe boek al kunnen lezen en praat ons bij.

Beluister Maartje Swillen over de nieuwe Yanagihara op Radio 1 Select.

De schrijfster is op 9 maart 2022 te gast bij Passa Porta in Brussel!