Christophe Vekeman herlas 'De Steppewolf' (1927) van Hermann Hesse

Fictie Klara

Er ligt een nieuwe uitgave van 'De Steppewolf' van Hermann Hesse in de winkel. Jaren geleden maakte het boek een grote indruk op Christophe Vekeman. Maar is dat nog altijd het geval?

Hadden wij kenners en critici als jongelui niet vurig van kunstwerken en kunstenaars gehouden die ons nu twijfelachtig en irritant leken?’ Deze retorische vraag kan worden opgetekend uit de mond van de Harry Haller geheten hoofdpersoon van De Steppewolf, verschenen in 1927 en geschreven door de Duitstalige Zwitser Hermann Hesse.

En laat nu inderdaad het werk van Hesse zelf – denk ook aan romans als Siddharta en Narziss en Goldmund – gelden als een schoolvoorbeeld van dat soort literaire kunst: boeken waar je als achttienjarige mee dweepte, maar die je, eenmaal de middelbare leeftijd bereikt, enigszins schouderophalend en net niet met het schaamrood op de wangen als strikt leeftijdsgebonden leesvertier dient weg te zetten.

Tussen cult en canon

Toch blijven Hesses romans al een slordige eeuw lang steeds nieuwe generaties aanspreken, en zeker De Steppewolf geniet in de wereldliteratuur een uitgesproken curieuze en letterlijk onvergelijkbare status, in die zin dat het meer dan enig ander boek – meer nog, bijvoorbeeld, dan 'The Catcher in the Rye' – het perfecte midden weet te houden tussen cult en canon.

Om dit te staven: niet alleen kreeg Hermann Hesse in 1946 de Nobelprijs voor Literatuur, maar ook was weer twintig jaar later het nog steeds befaamde nummer ‘Born to be Wild’ mede dankzij de film Easy Rider een grote hit voor een Amerikaanse rockband die Steppenwolf heette.

Dat een bij momenten nogal taaie en hoe dan ook op diep filosofische leest geschoeide roman over een vijftigjarige, zeer schuwe eenzaat, een ‘genie van het lijden’, die een hekel heeft aan radio’s en grammofoons en de mompelende mond vol heeft over Nietzsche, Goethe en Mozart, inderdaad in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, maar ook later nog, door grote groepen tegenculturele jongelingen werd omarmd, lijkt op het eerste gezicht natuurlijk vrij raar.

'Dit is geen roman uitsluitend voor jongeren, nee, en ook niet een boek ‘enkel voor gestoorden’. Dit is een avontuur dat iedereen minstens een keer in zijn leven moet aangaan', besluit Christophe.

Lees de volledige recensie van Christophe Vekeman op klara.be.

'De steppewolf' van Herman Hesse is verschenen bij De Bezige Bij


Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief