Cathy Macharis (VUB) schrijft boek over duurzame mobiliteit: 'Telewerken is belangrijke factor'

Non-Fictie De ochtend

VUB-prof Cathy Macharis lanceert een transitieboek-‘Met een factor 8 naar de mobiliteit van de toekomst’. Cathy Macharis, professor voor duurzame mobiliteit en logistiek aan de Vrije Universiteit Brussel geeft in haar nieuwe boek aan, hoe de transitie naar minder CO2-uitstoot in de mobiliteitssector kan lukken. Ze gebruikt hiervoor 8V’s: Vermelden, Vermijden, Verschuiven en Verschonen, Versnellen, Verbinden, Veranderen en… Verliefd worden.

Toegankelijk boek

Er zijn nog heel wat vragen over de mobiliteit van de toekomst. Wat is nu duurzaam? Een elektrische wagen? Online shoppen? Macharis wou er een heel toegankelijk boek over schrijven, ook voor de beleidsvoerders. Er is echt een heel harde nood om actie te voeren. 'Corona strooit roet in het eten, maar dit is minstens even belangrijk. Tegen 2030 moet de CO2 uitstoot naar beneden met 42%. Op vraag van Europa en Vlaanderen heeft dat opgenomen in het klimaatplan. Het boek is vooral naar het Vlaams en Brussels beleid gericht.'

De eerste 4 v's

  1. Vermelden: Het meten van alle aspecten van transport. Wat is nu precies duurzaam en wat niet? Hoe duurzaam is ons gedrag? Wat zijn de kosten van transport?
  2. Vermijden: Onze ruimte zo inrichten dat we heel wat verplaatsingen kunnen vermijden
  3. Verschuiven: naar de meer milieuvriendelijke opties zoals het openbaar vervoer, mobility as a service (combinatie openbaar vervoer met deelfiets enz.)
  4. Verschonen: propere wagens en vooral elektrische wagens

Daar zijn ook veel vragen over:

Dan moet het er zijn, een goed openbaar vervoer. Vlaanderen is 1 grote lintbebouwing, soms ben je te lang onderweg met het openbaar vervoer. Op papier klinkt dat goed, maar in de praktijk is dat morgen nog niet geregeld.

'Net door de versnippering van onze openbare ruimte is het inderdaad niet makkelijk om daar een goed openbaar vervoer op uit te werken. Maar we moeten blijven investeren in openbaar vervoer', zegt Macharis.

En zelfs als het er is, is het niet evident om mensen te overtuigen om zich te verplaatsen met bus of trein.

Daar staan die andere 4 v's voor, zegt Macharis.

De andere 4 v's zijn actieplannen om de maatregelen mee uit te voeren:

  1. Versnellen: niet langer talmen. Indien het juiste kader niet wordt gecreëerd zullen mensen ook niet overstappen naar het nieuwe mobiliteitsnormaal. Ze pleit voor een slimme kilometerheffing, en een andere aanpak rond bedrijfswagens. Maar dat zijn nu vaak de meest propere wagens omdat ze zo snel vervangen worden? Er wordt daardoor wel ook meer met de wagens gereden, daarom dus. In haar boek pleit Macharis niet meteen om bedrijfswagens af te schaffen maar als transitie te zien om over te stappen naar elektrische wagens.
  2. Verbinden: Een transitie vraagt afstemming. Het samenbrengen van alle betrokken actoren is cruciaal, onder andere met behulp van de door Macharis ontwikkelde MAMCA of multi actor multi criteria analyse methode waarbij alle belanghebbenden benoemd en bevraagd worden, zodat ze van bij het begin betrokken worden bij een transitiepad.
  3. Veranderen: Macharis stelt dat we ons gedrag zullen moeten veranderen. Ook hier geeft het boek concrete handvaten om gedragsverandering te ondersteunen.
  4. Verliefd worden tenslotte: hoe krijgen we mensen in de juiste state of mind om te veranderen? Een verliefdheidsroes is het antwoord!

Macharis heeft haar boek naar de politici doorgestuurd. Ze is ook lid van verschillende klimaatexpertenpanels.

Herbeluister het volledige interview op Radio1.be

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief