De website langzullenwelezen.be gaat begin volgend jaar offline en de informatie wordt sinds 1 november niet meer aangevuld. Wil je op de hoogte blijven van het laatste boekennieuws uit de VRT-programma's en leestips ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

'Breekbare lading' van Adam Brookes over de ongelooflijke odyssee van een onschatbare collectie Chinese kunst

Non-fictie Klara

Catherine Vuylsteke las met veel enthousiasme ‘Breekbare lading’ van Adam Brookes, over de 16 jaar durende tocht van zo’n miljoen kunstwerken, afkomstig uit de Verboden Stad in Peking. Ze kwam erover vertellen in Pompidou op Klara.

De Brits-Amerikaanse schrijver en sinoloog Adam Brookes raakte geïntrigeerd door het verhaal na een bezoek aan het Nationaal Paleismuseum van Taiwan. Hoe komt het dat de belangrijkste Chinese kunstschatten zich in Taiwan bevinden, vroeg hij zich af. Met ‘Breekbare lading’ doet hij dat verhaal van naaldje tot draadje uit de doeken.

Het gros van de kunstschatten was afkomstig uit de collectie van de 18de-eeuwse Chinese keizer Qianlong. Ze werden niet verzameld om hun esthetische waarde, maar als uitdrukking van de hogere kosmische orde waarin de keizer centraal stond. Ze waren dan ook niet bedoeld voor de ogen van de gewone sterveling.

In 1911 viel het keizerrijk en werd de Chinese Republiek opgericht. Vier Chinese kunsthistorici beginnen in 1924 met de inventarisatie van die gigantische collectie en toveren de Verboden Stad om in een museum dat in de herfst van 1925 zijn deuren opent. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat de Chinese bevolking de kunstwerken kon bekijken.

Maar in 1932 bezet Japan een deel van China. Tijdens bombardementen op Shanghai gaat een belangrijke bibliotheek in vlammen op, en men is bezorgd over het lot van de kunstschatten in Peking.

Zo ontstaat het plan om de collectie te evacueren. Alleen al het inpakken van al die objecten kost handenvol geld en tijd. Het is het begin van een ongelooflijke odyssee, die de verzameling in duizenden kisten naar Londen en naar Moskou zal brengen, iets waar de Chinese bevolking woedend over is.

Terug in China blijft de collectie in gevaar, want het Japanse leger rukt steeds verder op. De collectie wordt steeds westelijker gebracht. Ook na de capitulatie van Japan in augustus 1945 is de verzameling niet veilig, want er breekt een burgeroorlog uit tussen de zittende regering en Mao’s communisten. Om te vermijden dat de collectie in handen van de communisten valt, wordt een evacuatie naar Taiwan voorbereid. Van de 60 000 kisten blijven er uiteindelijk 16 000 in China. Die kunstwerken zijn vandaag nog altijd in Verboden Stad te bekijken. De anderen bevinden zich in het in 1960 gebouwde Paleismuseum in Taiwan.

‘Het verhaal van deze collectie is ook dat van modern China en haar overgang van keizerrijk naar republiek tot de volksrepubliek die we vandaag kennen', besluit Catherine Vuylsteke in Pompidou.

Herbeluister het gesprek op klara.be

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief