Boek 'Monkey Business' over het bedrijf 'Kipling' in Expo 22

Non-Fictie Expo 22

Er zijn voorwerpen die ons verbazen dat ze Belgisch zijn. Zoals het Kiplingaapje. Paul Van de Velde was een van de oprichters van Kipling en vertelt over het iconische aapje.

'De namen van Kiplingaapjes zijn die van werknemers van Kipling', vertelt Van de Velde in Expo22 op Radio1. 'Er zijn zo'n 250 miljoen Kiplingaapjes op de wereld. Er was een logo en daar stond een sierlijke aap op. Het pluche aapje was puur toeval. Mijn businesspartner zag in het buitenland een leuke sleutelhanger met een figuurtje aan en zo kwam hij op het idee van het aapje als sleutelhanger. De meeste mensen gebruikten het uiteindelijk wel niet als sleutelhanger, maar lieten het als mascotte aan de tas hangen. De aap was een leuke gimmic', legt Van de Velde uit.

Paul Van De Velde schreef er een boek over: 'Monkey Business, Kipling of hoe een aapje de wereld veroverde'.

Het is toch één van de grootste Belgische modelabels ooit. In dit boek neemt Paul Van de Velde, medestichter van het bedrijf, ons mee achter de schermen van Kipling. Hij vertelt openhartig over de successen én de momenten dat het bedrijf op de rand van het faillissement stond. Maar Kipling vocht steeds terug en kwam altijd weer bovendrijven. Over Hoe Kipling dus een wereldmerk werd.

Herbeluister het gesprek met Paul Van De Velde op Radio 1 Select

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief