De website langzullenwelezen.be gaat begin volgend jaar offline en de informatie wordt sinds 1 november niet meer aangevuld. Wil je op de hoogte blijven van het laatste boekennieuws uit de VRT-programma's en leestips ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Journalist Henry Sanderson analyseert en waarschuwt voor de Chinese invloed op onze energieproductie in zijn boek 'Volt Rush'

Canvas

China is trots op zijn economisch model en zijn controle over de energieproductie. Terwijl het westen in allerijl probeert om niet meer afhankelijk te zijn van Russisch gas, zijn we dat in diezelfde beweging straks misschien wel van China. Terzake-journalist Bram Vandeputte sprak hierover met grondstoffenexpert Henry Sanderson, auteur van het boek ‘Volt Rush’.

‘Op onze weg naar klimaatneutraliteit, om de klimaatverandering terug te dringen, zien we dat het geopolitiek moeilijker wordt’, zegt Sanderson. ‘Ik denk dat het een slordige overgang zal worden. We gaan een ongelofelijke vraag zien naar elektrische wagens, zonnepanelen, windenergie. De mensen hebben geen idee wat daarachter schuilt. Veel mensen in het westen zijn de productie uit het oog verloren, omdat we veel productie naar China verplaatst hebben, vooral de vuile kant van deze productieketen.’

China en Congo in de hoofdrollen

Een vuile en slordige overgang van fossiele naar groene energie, daarvoor waarschuwt Henry Sanderson. De journalist was jarenlang correspondent in China en reisde de wereld rond als grondstoffenexpert voor de Financial Times. In zijn boek ‘Volt Rush’ komt alles samen, met twee hoofdrolspelers: China en Congo.

‘Zelfs op mijn vliegtuig naar Lubumbashi zat het vol met Chinezen’, merkte Sanderson op. ‘Als je dan in Kolwezi komt, het centrum van de kobaltontginning, zie je Chinese casino’s en restaurants. Langs de weg naar Kolwezi zijn er depots met Chinese namen als Meneer Wu. Chinese handelaars kopen al het kobalt op en verkopen het door aan Chinese bedrijven. Het zijn niet alleen volwassenen die graven naar kobalt. Ook kinderen doen het, voor minder dan 2 dollar per dag.’

Kobalt

Alles draait om kobalt, een essentieel metaal voor de productie van batterijen. De grondstof is voornamelijk te vinden in Congo, maar in feite zijn de Chinezen de baas over de productieketen.

‘We zouden wereldwijd niet overstappen op elektrische wagens zonder hen’, zegt Sanderson. ‘De Chinese batterijfabrikant CATL is gewoon enorm. China is erg dominant in de productieketen van batterijmaterialen. Het land produceert ongeveer 80 procent van alle lithium-ionbatterijen in de wereld. Van de zeldzame aardmetalen die gebruikt worden in elektromotoren, daar verwerkt en produceert China zo’n 90 procent van de magneten. Het wordt voor het westen behoorlijk uitdagend en moeilijk om China in te halen’, aldus de expert.

Risico

Net als met fossiele energie, denk maar aan het Russische gas, is het westen ook nu weer afhankelijk van een wispelturig regime. Want wat als China straks beslist om onze bedrijven niet meer te bevoorraden? ‘Het is een risico en het einddoel van China is niet om alleen batterijproductie, innovatie en goede jobs te creëren. Het land wil ook elektrische wagens produceren om te verkopen in Europa en Amerika’, zegt Sanderson. Dat gebeurt trouwens al. We zien Chinese bedrijven met elektrische wagens naar Europa komen. ‘Het wordt interessant om te zien of Europese consumenten die wagens en merken zullen aanvaarden. Als er iets gebeurt waardoor China stopt met het leveren van mineralen en batterijen, dan kunnen we een economische klap krijgen en zullen er vertragingen zijn in de productie. De prijzen zullen gigantisch stijgen’, volgens de expert.

Europa moet dus zelf aan de slag: de productie en ontginning terug in eigen handen nemen, deals sluiten met andere landen en zo stap voor stap energieonafhankelijk worden, want de banden met China volledig doorknippen, dat is voorlopig een utopie. ‘Volgens mij is het onmogelijk om onze klimaatdoelstellingen én de doelen van autofabrikanten voor elektrische wagens te halen tegen 2030 of zelfs tegen 2035 zonder China, omdat ze zo dominant zijn in de bevoorradingsketen’, concludeert Sanderson.

Herbekijk het fragment uit Terzake hier

Deel dit artikel

Nog meer boekennieuws op

Kom erbij en lees mee.

Begint het te kriebelen?

Goesting om jouw boekenkast aan te leggen?
Laat het leesplezier beginnen!

Log in met je VRT profiel

Meer leesplezier?

Blijf je graag op de hoogte van alle nieuwtjes?
We sturen je elke week een verse update!

Schrijf je in op de nieuwsbrief